Έγινε εξπέρ στα κομπιούτερ και σήμερα διδάσκει μικρούς και μεγάλους στην Κάρπαθο
ΡΕΠΟΡΤΑΖ: Πέτρος Στεφανής pstefanis@hotmail.com |
«Το 1989 κάπου διάβασα ότι “όποιος δεν ξέρει από υπολογιστές, σε λίγα χρόνια θα θεωρείται αναλφάβητος”. Αυτό μ΄ έβαλε σε σκέψεις, ήμουν νέος τότε κι είπα πως “ο κόσμος τρέχει, πρέπει οπωσδήποτε να μάθω κι εγώ να τους χειρίζομαι, για να δείχνω και στους μαθητές μου”. Όταν πια ήρθα στην Κάρπαθο, τα αγόρια έπαιζαν πρέφα στο καφενείο, τα κορίτσια έβλεπαν τηλεόραση. Σήμερα όλα ξέρουν άριστα κομπιούτερ!».
Έμαθε την τεχνολογία με το μεράκι του, σήμερα τη διδάσκει σε μικρούς αλλά και μεγάλους στη νοτιοανατολική γωνιά του Αιγαίου, στις Πυλές Καρπάθου. Ο 49χρονος αρχιμανδρίτης Καλλίνικος- κατά κόσμον Νικόλαος Μαυρολέων- είναι ιερωμένος από το 1991 και ιεροκήρυκας της τοπικής Μητροπόλεως. Παράλληλα είναι εδώ και 29 χρόνια δάσκαλος, από τα οποία τα 20 διδάσκει στο μονοθέσιο Δημοτικό του ακριτικού χωριού του. Μαζί με τους, έξι φέτος, μαθητές του σχολείου του σερφάρουν καθημερινά στον κυβερνοχώρο, διατηρούν ιστοσελίδα, τρία ιστολόγια (blogs) και, το κυριότερο, κάνουν τα μαθήματά τους διαφορετικά, πιο ευχάριστα, μέσω υπολογιστών.
«Με είχαν καλέσει με γράμματά τους τα παιδιά κι ο πρόεδρος της Κοινότητας που με έβλεπαν μόνο Χριστούγεννα, Πάσχα και καλοκαίρια στο νησί- τότε δίδασκα στον Πειραιά και είχα κι άλλες δραστηριότητες στη Μητρόπολη εκεί. Όταν τελικά το 1989 αποφάσισα να έρθω στον τόπο μου, πριν ακόμα φτάσω εδώ, ζήτησα από δυο παλιούς μαθητές μου, φοιτητές του Πολυτεχνείου τότε, να μου κάνουν μάθημα στα κομπιούτερ. Αγόρασα κι ένα, πρωτόγονο τον καιρό εκείνο, και ασχολούμενος 7-8 ώρες κάθε μέρα επί δύο βδομάδες έμαθα πολλά. Ένα μήνα αργότερα, όταν έπιασα δουλειά στο νησί, στο σχολείο δεν υπήρχε υπολογιστής ούτε για δείγμα. Ωστόσο με τη νέα χρονιά οργανώσαμε τρία τμήματα Πληροφορικής, για μαθητές όλων των βαθμίδων, αλλά και ενηλίκους», ανατρέχει σ΄ εκείνη την περίοδο ο παπα-Καλλίνικος.
Το 1992 εκπαιδεύτηκε στην Αθήνα, στο Ινστιτούτο Επεξεργασίας Λόγου» (ΙΕΛ), στην πειραματική τότε χρήση ηλεκτρονικού υπολογιστή στη σχολική τάξη, για διδασκαλία του μαθήματος της ελληνικής γλώσσας με τη «Λογομάθεια», το πρωτοποριακό πρόγραμμα του ΙΕΛ, σε συνεργασία με το Παιδαγωγικό Ινστιτούτο.
Στην πράξη, και σήμερα οι πιτσιρικάδες της Καρπάθου ασχολούνται καθημερινά, μετά τα πρωινά μαθήματά τους, με τους υπολογιστές. Φέτος έχουν από έναν ο καθένας τους.
«Χορταίνω κι εγώ με όσα κάνω!»
ΠΑΡΑ ΤΟ ΓΕΓΟΝΟΣ ότι σε καθημερινή βάση, χειμώνα- καλοκαίρι, είναι υποχρεωμένος να τελεί τη Θεία Λειτουργία, εκ περιτροπής στα 18 ξωκκλήσια του χωριού του, ακόμα και στις 4.30 το πρωί (!) ώστε να προλάβει το μάθημά του, ο «κομπιουτεράκιας» παπαΚαλλίνικος απολαμβάνει, όπως λέει, εξίσου με τους μαθητές του τις ώρες τους στην τάξη. «Αυτή είναι απλά η δουλειά μου! Όλα όσα διδάσκω είναι και για μένα, με χορταίνουν! Ό,τι κάνω το κάνω με την καρδιά και τη διάθεσή μου, επιπλέον χρηματικό κίνητρο δεν έχω. Προσωπικά με βοηθά και πως είμαι άγαμος- δεν ξέρω αν θα τα προλάβαινα όλα αυτά έγγαμος. Ποτέ ωστόσο δεν βάζω τις εκκλησιαστικές υποχρεώσεις μου σε δεύτερη μοίρα, δεν τις ξεχωρίζω ποιοτικά από τις εκπαιδευτικές:
όταν είμαι παπάς είμαι παπάς, στην αίθουσα όμως είμαι δάσκαλος. Εξάλλου εδώ, στο μικρότερο από τα 12 χωριά του νησιού, με πληθυσμό μόλις 235 κατοίκους, γίνεται να είσαι και τα δυο μαζί, οι απαιτήσεις δεν είναι όσες σε μια πόλη!», υποστηρίζει.
Δεν κρύβει μάλιστα πως εκμεταλλεύεται πια και ως ιερέας τις τεχνολογικές γνώσεις του. Το εβδομαδιαίο πρόγραμμα Λειτουργιών, που παλαιότερα ο ίδιος τύπωνε και μοίραζε στους συγχωριανούς του, το καταχωρεί πλέον και ηλεκτρονικά, στο blog του, και χάρη στα μαθήματα Πληροφορικής που έκανε στους ενήλικους Πυλιάτες εκείνοι ενημερώνονται από το Διαδίκτυο σχετικά με αυτό! «Τώρα εκπαιδεύουμε στους υπολογιστές και αρχάριους, κάθε ηλικίας κατοίκους.
Ηχογραφούμε και τα Κατηχητικά και τα στέλνουμε, μέσω του κομπιούτερ, σε παλιούς μαθητές μας, ακόμα και στην Αυστραλία», λέει.
«Ευλογημένες» τεχνολογίες!
ΣΤΑ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΑ «έργα και ημέρες» του παπα-Καλλίνικου Μαυρολέοντος, τα τελευταία 20 χρόνια, στις Πυλές Καρπάθου περιλαμβάνονται: ● Η ίδρυση Μαθητικού Συνεταιρισμού του Σχολείου, το 1989, από κοινού με γονείς, μαθητές και νέους του χωριού, για τη δημιουργική απασχόληση των παιδιών. Έως σήμερα οργανώθηκαν ή λειτουργούν: βιβλιοθήκη με 3.500 τόμους, έκδοση εφημερίδας σε 3.500 αντίτυπα, βιντεοθήκη με 300 εκπαιδευτικά θέματα, αρχειοθήκη με 1.500 slides, εργαστήρια ψηφιδωτού, παραδοσιακού κεντήματος, ελεύθερου σχεδίου, αγιογραφίας, αναπαλαίωσης εικόνων και χειροτεχνίας, οικολογικές δραστηριότητες, χορευτική και θεατρική ομάδα.
● Η λειτουργία του Δικτύου 160 Ελληνικών Σχολείων «Τηλέμαχος» που εγκαινίασε, το 1995, ο τότε υπουργός Παιδείας Γιώργος Παπανδρέου.
● Η επιλογή-συμμετοχή του σχολείου στο παγκόσμιο περιβαλλοντικό πρόγραμμα «Globe/Αλέξανδρος », για τη δημιουργία εθνικού δικτύου περιβαλλοντικών σταθμών, την περίοδο 1996- 2000. Ήταντο μοναδικό μονοθέσιο σχολείο της Ελλάδας που οι μαθητές του επικοινωνούσαν μέσω Ίντερνετ με χιλιάδες άλλους από 4.500 σχολεία, σε 117 χώρες.
● Η σύνδεση του Δημοτικού Πυλών δορυφορικά με άλλα 10 ολιγοθέσια σχολεία στην υπόλοιπη Ελλάδα, από το 2004, στο πλαίσιο του νέου ερευνητικού προγράμματος «ΔΙΑΣ- Δορυφορικός Ιστός Απομακρυσμένων Σχολείων», με οργανωτές το Πανεπιστήμιο Αιγαίου και άλλους φορείς
Έμαθε την τεχνολογία με το μεράκι του, σήμερα τη διδάσκει σε μικρούς αλλά και μεγάλους στη νοτιοανατολική γωνιά του Αιγαίου, στις Πυλές Καρπάθου. Ο 49χρονος αρχιμανδρίτης Καλλίνικος- κατά κόσμον Νικόλαος Μαυρολέων- είναι ιερωμένος από το 1991 και ιεροκήρυκας της τοπικής Μητροπόλεως. Παράλληλα είναι εδώ και 29 χρόνια δάσκαλος, από τα οποία τα 20 διδάσκει στο μονοθέσιο Δημοτικό του ακριτικού χωριού του. Μαζί με τους, έξι φέτος, μαθητές του σχολείου του σερφάρουν καθημερινά στον κυβερνοχώρο, διατηρούν ιστοσελίδα, τρία ιστολόγια (blogs) και, το κυριότερο, κάνουν τα μαθήματά τους διαφορετικά, πιο ευχάριστα, μέσω υπολογιστών.
«Με είχαν καλέσει με γράμματά τους τα παιδιά κι ο πρόεδρος της Κοινότητας που με έβλεπαν μόνο Χριστούγεννα, Πάσχα και καλοκαίρια στο νησί- τότε δίδασκα στον Πειραιά και είχα κι άλλες δραστηριότητες στη Μητρόπολη εκεί. Όταν τελικά το 1989 αποφάσισα να έρθω στον τόπο μου, πριν ακόμα φτάσω εδώ, ζήτησα από δυο παλιούς μαθητές μου, φοιτητές του Πολυτεχνείου τότε, να μου κάνουν μάθημα στα κομπιούτερ. Αγόρασα κι ένα, πρωτόγονο τον καιρό εκείνο, και ασχολούμενος 7-8 ώρες κάθε μέρα επί δύο βδομάδες έμαθα πολλά. Ένα μήνα αργότερα, όταν έπιασα δουλειά στο νησί, στο σχολείο δεν υπήρχε υπολογιστής ούτε για δείγμα. Ωστόσο με τη νέα χρονιά οργανώσαμε τρία τμήματα Πληροφορικής, για μαθητές όλων των βαθμίδων, αλλά και ενηλίκους», ανατρέχει σ΄ εκείνη την περίοδο ο παπα-Καλλίνικος.
Το 1992 εκπαιδεύτηκε στην Αθήνα, στο Ινστιτούτο Επεξεργασίας Λόγου» (ΙΕΛ), στην πειραματική τότε χρήση ηλεκτρονικού υπολογιστή στη σχολική τάξη, για διδασκαλία του μαθήματος της ελληνικής γλώσσας με τη «Λογομάθεια», το πρωτοποριακό πρόγραμμα του ΙΕΛ, σε συνεργασία με το Παιδαγωγικό Ινστιτούτο.
Στην πράξη, και σήμερα οι πιτσιρικάδες της Καρπάθου ασχολούνται καθημερινά, μετά τα πρωινά μαθήματά τους, με τους υπολογιστές. Φέτος έχουν από έναν ο καθένας τους.
LΙΝΚ:
● http://dim-pylon.dod.sch.gr, e- mail: dimpylon@sch. gr (ιστοσελίδα σχολείου)
● http://dimotikopylon.blogspot.com & http://dimotikopylon.wordpress.com (blogs σχολείου)
● http://papakallinikos.wordpress.com (προσωπικό blog)
«Χορταίνω κι εγώ με όσα κάνω!»
ΠΑΡΑ ΤΟ ΓΕΓΟΝΟΣ ότι σε καθημερινή βάση, χειμώνα- καλοκαίρι, είναι υποχρεωμένος να τελεί τη Θεία Λειτουργία, εκ περιτροπής στα 18 ξωκκλήσια του χωριού του, ακόμα και στις 4.30 το πρωί (!) ώστε να προλάβει το μάθημά του, ο «κομπιουτεράκιας» παπαΚαλλίνικος απολαμβάνει, όπως λέει, εξίσου με τους μαθητές του τις ώρες τους στην τάξη. «Αυτή είναι απλά η δουλειά μου! Όλα όσα διδάσκω είναι και για μένα, με χορταίνουν! Ό,τι κάνω το κάνω με την καρδιά και τη διάθεσή μου, επιπλέον χρηματικό κίνητρο δεν έχω. Προσωπικά με βοηθά και πως είμαι άγαμος- δεν ξέρω αν θα τα προλάβαινα όλα αυτά έγγαμος. Ποτέ ωστόσο δεν βάζω τις εκκλησιαστικές υποχρεώσεις μου σε δεύτερη μοίρα, δεν τις ξεχωρίζω ποιοτικά από τις εκπαιδευτικές:
όταν είμαι παπάς είμαι παπάς, στην αίθουσα όμως είμαι δάσκαλος. Εξάλλου εδώ, στο μικρότερο από τα 12 χωριά του νησιού, με πληθυσμό μόλις 235 κατοίκους, γίνεται να είσαι και τα δυο μαζί, οι απαιτήσεις δεν είναι όσες σε μια πόλη!», υποστηρίζει.
Δεν κρύβει μάλιστα πως εκμεταλλεύεται πια και ως ιερέας τις τεχνολογικές γνώσεις του. Το εβδομαδιαίο πρόγραμμα Λειτουργιών, που παλαιότερα ο ίδιος τύπωνε και μοίραζε στους συγχωριανούς του, το καταχωρεί πλέον και ηλεκτρονικά, στο blog του, και χάρη στα μαθήματα Πληροφορικής που έκανε στους ενήλικους Πυλιάτες εκείνοι ενημερώνονται από το Διαδίκτυο σχετικά με αυτό! «Τώρα εκπαιδεύουμε στους υπολογιστές και αρχάριους, κάθε ηλικίας κατοίκους.
Ηχογραφούμε και τα Κατηχητικά και τα στέλνουμε, μέσω του κομπιούτερ, σε παλιούς μαθητές μας, ακόμα και στην Αυστραλία», λέει.
«Ευλογημένες» τεχνολογίες!
ΣΤΑ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΑ «έργα και ημέρες» του παπα-Καλλίνικου Μαυρολέοντος, τα τελευταία 20 χρόνια, στις Πυλές Καρπάθου περιλαμβάνονται: ● Η ίδρυση Μαθητικού Συνεταιρισμού του Σχολείου, το 1989, από κοινού με γονείς, μαθητές και νέους του χωριού, για τη δημιουργική απασχόληση των παιδιών. Έως σήμερα οργανώθηκαν ή λειτουργούν: βιβλιοθήκη με 3.500 τόμους, έκδοση εφημερίδας σε 3.500 αντίτυπα, βιντεοθήκη με 300 εκπαιδευτικά θέματα, αρχειοθήκη με 1.500 slides, εργαστήρια ψηφιδωτού, παραδοσιακού κεντήματος, ελεύθερου σχεδίου, αγιογραφίας, αναπαλαίωσης εικόνων και χειροτεχνίας, οικολογικές δραστηριότητες, χορευτική και θεατρική ομάδα.
● Η λειτουργία του Δικτύου 160 Ελληνικών Σχολείων «Τηλέμαχος» που εγκαινίασε, το 1995, ο τότε υπουργός Παιδείας Γιώργος Παπανδρέου.
● Η επιλογή-συμμετοχή του σχολείου στο παγκόσμιο περιβαλλοντικό πρόγραμμα «Globe/Αλέξανδρος », για τη δημιουργία εθνικού δικτύου περιβαλλοντικών σταθμών, την περίοδο 1996- 2000. Ήταντο μοναδικό μονοθέσιο σχολείο της Ελλάδας που οι μαθητές του επικοινωνούσαν μέσω Ίντερνετ με χιλιάδες άλλους από 4.500 σχολεία, σε 117 χώρες.
● Η σύνδεση του Δημοτικού Πυλών δορυφορικά με άλλα 10 ολιγοθέσια σχολεία στην υπόλοιπη Ελλάδα, από το 2004, στο πλαίσιο του νέου ερευνητικού προγράμματος «ΔΙΑΣ- Δορυφορικός Ιστός Απομακρυσμένων Σχολείων», με οργανωτές το Πανεπιστήμιο Αιγαίου και άλλους φορείς