Τα θαύματα και η διδασκαλία του Κυρίου είχαν κάνει μεγάλη εντύπωση όχι μονάχα στο λαό αλλά και σε άρχοντες και διδασκάλους του μωσαϊκού νόμου.Ένας εξ αυτών ,που είχε εντυπωσιασθεί από τη διδασκαλία του Κυρίoυ και τα θαύματά Του ,ήταν κι ο Νικόδημος. Πλούσιος άνθρωπος με επίσημη θέση ,ήταν μέλος του Ιουδαϊκού συνεδρίου.Ανήκε στην τάξη των Φαρισαίων.Το ιουδαϊκό συνέδριο τoυ οποίου πρόεδρος ήταν ο εκάστοτε αρχιερεύς ,ήταν τ ανώτατο Ιουδαϊκό δικαστήριο της τότε εποχής.
Απόσπασμα από τον Γ τόμο του Σεβασμιωτάτου Μητροπολίτου πρώην Πειραιώς κ.Καλλινίκου : Ο βίος και η διδασκαλία του σωτήρος Χριστού.
Ο Νικόδημος ήταν μία καλή ψυχή.Όμως απ ότι φαίνεται από την όλη συμπεριφορά του ,ήταν δειλός.Δεν ήθελε να γνωσθεί ευρύτερα η συμπάθειά του προς τον νέο Προφήτη .Γι αυτό και πήγε νύχτα για να γνωρίσει εκ του πλησίον τον Ιησού και να συνομιλήσει μαζ΄Του ,ώστε να μην εκτεθεί στα μάτια των συναδέλφων Φαρισαίων.
Τον Νικόδημο τον βλέπουμε και στην τελευταία δίκη του μεγάλου συνεδρίου εναντίον του Ιησού..Ήταν παρών και επενέβη υπέρ του Μεγάλου Διδασκάλου,χωρίς όμως και να επιμείνει θέτοντας τον εαυτό του σε κίνδυνο.
Βλέπουμε ακόμη τον Νικόδημο τη στιγμή του ενταφιασμού του Παναγίου Σώματος του Κυρίου.Ακολουθεί τον τολμηρότερο Ιωσήφ τον από Αριμαθαίας.Και μαζί ,Ιωσήφ και Νικόδημος ,ενταφιάζουν το Πανακήρατο Σώμα του Κυρίου.
Ο Νικόδημος λοιπόν ,με την επίσημη θέση με την ειλκρινή διάθεση, αλλά και με κάποια δειλία,πήγε σε ώρα νυκτός προχωρημένη κα συνάντησε τον Κύριο.Ο τόπος της συναντήσεως πιθανόν να ήταν τα σπίτι του Ιωάννου.Γι αυτό και ο Ιωάννης περιγράφει το περιστατικό.
Ο Κύριος διαβλέπων την καλή ψυχική διάθεση του Νικοδήμου,αποφεύγει μία πλάγια τυπική απάντηση και μία πλάγια συνομιλία με τον Νικόδημο.Αμέσως μπαίνει στην ουσία τη βαθιά του θέματος.
Του μιλά δηλαδή για νέ γέννηση ,από τον Ουρανό.
Από την πρώτη γέννηση ,τη φυσική μας είμεθα διεφθαρμένοι λόγω του προπατορικού αμαρτήματος.
Υπάρχει ανάγκη νέας γεννήσεως,δια της οποίας οι ψυχές μας θα προσλάβουν νέα ζωή.Η νέα Γέννηση ,η πνευματική,για την ποία μιλά ο Χριστός στον Νικόδημο, έχει την προέλευσή τη από τον Ουρανό και οι τάσεις της είναι ουράνιες.Του μιλά δηλαδή για νέα ουράνια πνευματική ζωή.
Ο Νικόδημος δεν κατάλαβε βεβαίως τα λόγια του Κυρίου και απαντά προς τον Ιησού.
Πως μπορεί να Γεννηθεί πάλι ο άνθρωπος όταν έχει πλέον γεράσει;
Μήπως μπορεί να μπει για δεύτερη φορά στη κοιλία της μητέρας του και να ξαναγεννηθεί;Ήταν δύσκολο ο Νικόδημος να κατανοήσει τα λόγια του Κυρίου.Ο Κύριος του μιλούσε για νέα πνευματική γέννηση.Και ο Νικόδημος με το μυαλό του πήγαινε στη φυσική γέννηση του ανθρώπου.
Ο Κύριος πλέον τώρα μιλά προς τον Νικόδημο πολύ σαφέστερα. « Αν δεν γεννηθεί ο άνθρωπος πνευματικά από το νερό του Βαπτίσματος και από το Άγιο πνεύμα,το οποίο αοράτως δια του νερού τούτου ενεργεί την γέννηση του ανθρώπου,δεν μπορεί να μπει στην Βασιλεία του θεού.Ομιλεί σαφώς ο Κύριος πλέον για το Μυστήριο του βαπτίσματος.Είναι μία νέα γέννηση ,ο καθαρισμός από το προπατορικό αμάρτημα που κληρονομήσαμε από κατά τη φυσική μας γέννηση και η αρχή μιας εν Χριστώ πνευματικής ζωής.Θάνατος και ανάσταση.Θάνατος του παλαιού ανθρώπου και η ανάσταση του νέου εν Χριστώ.Η αρχή και το ξεκίνημα της νέας ουράνιας πνευματικής ζωής.Λέγει ο ιερός Χρυσόστομος: Έπλασα τον Άνθρωπο από τη γη.Όμως δεν έμεινε άφθορος, αλλά διεστράφη με την παράβαση των Πρωτοπλάστων.Δεν δημιουργώ λοιπόν κατά τον ίδιο τρόπο τώρα αλλά δημιουργώ από το ύδωρ και το Άγιο Πνεύμα.Και ο Θεόδωρος Μομψουεσίας λέγει: Το νερό του βαπτίσματος επέχει τη θέση της κοιλίας της μητέρας κατά τη φυσικ΄γέννηση και το Πνεύμα το Άγιο τη θέση του Δημηιουργού Θεού.Η νέα λοιπόν πνευματική γέννηση,η άνωθεν εξ ουρανού,για την οποία μιλάει ο Κύριος στον Νικόδημο,ξεκινάει με το άγιο Βάπτισμα.Μόνο με τη γέννηση αυτή,την πνευματική μπορεί να εισέλθει ο άνθρωπος στη βασιλεία του θεού.Διαφορετικά,χωρίς η γέννηση την πνευματική κατά τον Άγιο Βάπτισμα και ασφαλώς χωρίς την δι αγώνος συνέχιση της πνευματικής ζωής που αρχίζει με το Άγιο Βάπτισμα,δεν δύναται κανείς να εισέλθει στη Βασιλεία του Θεού.