«Φέρε τόν δάκτυλόν σου ὧδε καί ἴδε τάς χεῖράς
μου καί φέρε τήν χεῖρά σου καί βάλε εἰς τήν πλευράν μου» (Ἰωάν. 20.27).
Mία ἑβδομάδα εἶχε περάσει ἀπό τήν ἡμέρα
ἐκείνη, τήν μία τῶν Σαββάτων, κατά τήν ὁποία οἱ μυροφόρες γυναῖκες εἶχαν
ἀναζητήσει τόν Ἰησοῦ στόν κῆπο τοῦ Ἰωσήφ· μία ἑβδομάδα εἶχε περάσει ἀπό τότε
πού ὁ ἄγγελος εἶχε ἀναγγείλει τή χαρμόσυνη εἴδηση: «Ἰησοῦν ζητεῖτε τόν
Nαζαρηνόν τόν Ἐσταυρωμένον; ἠγέρθη οὐκ ἔστιν ὦδε· ἴδε ὁ τόπος ὅπου ἔθηκαν
αὐτόν».
Ὁ ἀναστημένος Xριστός εἶχε ἐμφανισθεῖ ὄχι
μόνο στίς μυροφόρες, ἀλλά καί στούς μαθητές του πού πορευόταν πρός τούς
Ἐμμαούς καί στούς ἄλλους πού βρισκόταν συνηγμένοι «διά τόν φόβον τῶν Ἰουδαίων»
στό ὑπερῶο τῆς Ἱερουσαλήμ. Mόνο ὁ Θωμᾶς δέν τόν εἶχε συναντήσει καί εἶχε ἀρνηθεῖ
νά πιστεύσει ὅσα τοῦ ἔλεγαν οἱ ἄλλοι ἀπόστολοι γιά τίς ἐμφανίσεις τοῦ διδασκάλου
τους.
Γιά χάρη τοῦ Θωμᾶ, λοιπόν, ἐμφανίζεται καί
πάλι ὁ Xριστός σήμερα· ἐμφανίζεται γιά νά τοῦ δείξει τή λογχευθεῖσα πλευρά
του καί τίς πληγές πού εἶχαν ἀφήσει τά καρφιά στά ἄχραντα χέρια του. Ἐμφανίζεται
γιά νά τόν βοηθήσει μέ τήν παρουσία του νά πιστεύσει στό θαῦμα τῆς Ἀναστάσεώς
του, νά πιστεύσει ὅτι αὐτό πού ἔβλεπαν οἱ ἄλλοι μαθητές δέν ἦταν φάντασμα,
δέν ἦταν πνεῦμα, ἀλλά ἦταν ὁ ἴδιος ὁ ἐσταυρωμένος καί ἀναστημένος διδάσκαλός
του, ὁ σωτήρας καί λυτρωτής τῶν ἀνθρώπων.
Στούς αἰῶνες πού πέρασαν ἀπό τότε πολλοί
ἄνθρωποι κατηγόρησαν τόν ἀπόστολο Θωμᾶ· πολλοί ταύτισαν τήν πράξη του μέ τήν
ἀπιστία, χωρίς νά θελήσουν νά σκύψουν καί
νά ἐξετάσουν τή δική τους ζωή καί τή δική τους στάση ἀπέναντι στόν
ἀναστάντα Xριστό. Ὅμως ἐμεῖς, ἀδελφοί μου, ἄς μή βιαστοῦμε νά τούς ἀκολουθήσουμε,
ἄς μή βιαστοῦμε νά καταδικάσουμε τόν ἀπόστολο πού ζητοῦσε ἀποδείξεις γιά
νά πιστεύσει αὐτό τό πρωτόγνωρο καί μοναδικό γεγονός τῆς Ἀναστάσεως. Δέν εἶναι
λίγες, ἄλλωστε, οἱ φορές πού καί ἐμεῖς ἀμφιβάλλουμε, πού καί ἐμεῖς ἀποδεικνυόμαστε
ὀλιγόπιστοι καί προσπαθοῦμε νά δικαιολογήσουμε τή στάση μας λέγοντας πώς
ἐμεῖς δέν μποροῦμε νά πιστεύσουμε, γιατί δέν βάλαμε τό χέρι μας «εἰς τόν τύπον
τῶν ἤλων», δέν βάλαμε τό χέρι μας στήν λογχισμένη πλευρά τοῦ Xριστοῦ.
Ἄν ὅμως ὁ Θωμᾶς εἶχε τήν εὐκαιρία νά ἀγγίξει
τά ἴχνη τοῦ θείου Πάθους γιά νά κατανοήσει τό θαῦμα τῆς Ἀναστάσεως, ἔχουμε καί
ἐμεῖς τή δυνατότητα νά βάζουμε τό χέρι μας στά ἴχνη τῆς παρουσίας τοῦ
Xριστοῦ. Γιατί ὁ Xριστός δέν κινήθηκε στή γῆ μόνο τά χρόνια τῆς ἐπίγειας ζωῆς
του καί ὕστερα ἀναλήφθηκε στούς οὐρανούς καί παραμένει ἔκτοτε ἀμέτοχος στήν
ἐξέλιξη τῆς ἱστορίας. Παρακολουθεῖ πάντοτε μέ ἀγάπη τά πλάσματά του καί ἐπεμβαίνει
ὅταν τοῦ τό ζητοῦν, ἐπεμβαίνει γιά νά δώσει λύση στά ἀδιέξοδα τῶν ἀνθρώπων
καί τοῦ κόσμου· ἐπεμβαίνει γιά νά δώσει «σύν τῷ πειρασμῷ καί τήν ἔκβασιν
αὐτοῦ» στή ζωή μας.
Ἄν ἐξετάσουμε προσεκτικά τήν ἱστορία τῆς Ἐκκλησίας
μας, τήν ἱστορία τῆς πατρίδος μας ἀλλά καί ὁ καθένας μας τή δική του
προσωπική ἱστορία, θά ἀνακαλύψουμε ἀσφαλῶς τά ἴχνη τῆς παρουσίας καί τῆς
ἐπεμβάσεως τοῦ Θεοῦ στήν ἐξέλιξή της. Ἀρκεῖ νά θελήσουμε νά τά δοῦμε. Ἀρκεῖ νά
μποροῦμε νά τά ἀναγνωρίσουμε. Ἀρκεῖ νά μποροῦμε νά αἰσθανθοῦμε τή φλόγα πού
δημιουργεῖ στήν ψυχή τοῦ ἀνθρώπου ἡ παρουσία τοῦ Χριστοῦ σέ αὐτήν, ὅπως τήν
αἰσθάνθηκαν οἱ μαθητές του πού τόν συνάντησαν στόν δρόμο πρός τούς Ἐμμαούς.
Ἀρκεῖ νά εἴμαστε ἕτοιμοι νά ἀναγνωρίσουμε τό σφάλμα μας, νά ἀναγνωρίσουμε τήν
ἀπιστίας μας, ὅπως ὁ ἀπόστολος Θωμᾶς, ὅταν διαπίστωσε τήν ἀλήθεια τῆς μαρτυρίας
τῶν ἄλλων ἀποστόλων γιά τόν ἀναστημένο διδάσκαλό τους.
Ἀδελφοί μου, ὁ σύγχρονος ἄνθρωπος δυσκολεύεται
νά πιστεύσει στόν ἀναστάντα Κύριο, γιατί ἰσχυρίζεται ὅτι τοῦ λείπουν οἱ
ἀποδείξεις, γιατί δέν ἔχει τή δυνατότητα νά βάλει τόν δάκτυλό του «εἰς τόν
τύπον τῶν ἥλων» καί τό χέρι του στή τρωθεῖσα γιά τήν ἀγάπη του πλευρά τοῦ
Θεανθρώπου. Ὅμως δέν ἔχει κανέναν ἐνδοιασμό νά πιστεύσει σέ ὅλους ἐκείνους τούς
αὐτόκλητους σωτῆρες πού τόν γεμίζουν μέ ὑποσχέσεις καί ψεύτικες ἐλπίδες χωρίς
νά μποροῦν νά ἀποδείξουν τίποτε, καί ἔτσι συχνά παρασύρεται μαζί τους στήν
καταστροφή. Ἄς μήν παρασυρθοῦμε καί ἐμεῖς σ᾽ αὐτόν τόν δρόμο. Ἄς μήν ἀκολουθήσουμε
τόν δρόμο τῆς ἀπιστίας καί τῆς ἀρνήσεως, ἀλλά τόν δρόμο τῆς καλῆς ἀπιστίας τοῦ
Θωμᾶ. Ὁ Χριστός εἶναι πρόθυμος νά δείξει σέ ὅποιον προσέρχεται μέ καλή διάθεση
τά ἴχνη τοῦ Πάθους πού ὑπέμεινε γιά τή σωτηρία μας· εἶναι πρόθυμος νά
πληροφορήσει μυστικά τίς ψυχές ὅσων τόν ἀναζητοῦν μέ εἰλικρίνεια γιά τήν
παρουσία του καί νά τίς ὁδηγήσει στή σωτηρία καί τή λύτρωση τήν ὁποία μόνο
Ἐκεῖνος χάρισε διά τῆς Ἀναστάσεώς του στόν ἄνθρωπο.
Μητροπολίτης Βεροίας κ. Παντελεήμων