Εκκλησιαστικές επικαιρότητες

.

Φιλανθρωπική εκδήλωση- Απογευματινό τσάι

Φιλανθρωπική εκδήλωση- Απογευματινό τσάι
Σάββατο 16 Δεκεμβρίου στην Ιερά Μονή Παναγίας Χρυσοπηγής.Μάθετε περισσότερα.κάντε κλικ στην εικόνα

Διαβάστε σήμερα..

"

Κυριακή, 28 Αυγούστου 2016

Η Παναγία και η συνείδηση του ελληνισμού


b3Κωνσταντίνος Χολέβας

Η προσκύνηση
προς την Παναγία
εκφράζει
τη διαχρονική
συνείδηση
του Ορθοδόξου
Ελληνισμού.

 Πηγή : Συνοδοιπορία


Μεγαλόχαρη, Υπέρμαχος Στρατηγός, Πορταΐτισσα, Άξιόν Εστι, Παραμυθία, Γοργοεπήκοος, Φοβερά Προστασία, Οδηγήτρια. Αυτά και δεκάδες άλλα προσωνύμια έχει αποδώσει η Εκκλησία και ο Ορθόδοξος Ελληνικός λαός στην Παναγία, την προστάτιδα όλων μας. Καθώς ετοιμαζόμαστε να εορτάσουμε την Κοίμηση της Θεοτόκου, το Πάσχα του καλοκαιριού, καλό είναι να θυμηθούμε τρεις μεγάλους ποιητές τους διαχρονικού Ελληνισμού, οι οποίοι ύμνησαν τη Μεγαλόχαρη, ο καθένας με τον τρόπο του.

Τον 13ο αιώνα, όταν οι Δυτικοί Σταυροφόροι είχαν καταλάβει την πρωτεύουσα της Ρωμανίας (Βυζαντίου), την Κωνσταντινούπολη, τη νόμιμη συνέχεια των Αυτοκρατόρων διαφύλαξαν οι κυβερνήτες της Αυτοκρατορίας της Νικαίας στη Μικρά Ασία. Γιός του σπουδαίου Αυτοκράτορος και Αγίου της Εκκλησίας μας Ιωάννου Βατάτζη ήταν ο Θεόδωρος Β΄ Λάσκαρις. Κυβέρνησε από το 1254 έως το 1258 και τόνισε στα κείμενά του την ελληνικότητα του κράτους και του λαού καθώς και την πίστη του στη διαχρονική συνέχεια του Ελληνισμού. Τα σοβαρά προβλήματα της υγείας του τον οδήγησαν να συνθέσει τον θαυμάσιο Μέγα Παρακλητικόν Κανόνα προς την Υπεραγίαν Θεοτόκον, τον οποίο ψάλλουμε αυτές τις ημέρες στους ναούς μας:
«Καταιγίς με χειμάζει των συμφορών, Δέσποινα, και των λυπηρών τρικυμίαι καταποντίζουσιν, αλλά προφθάσασα, χείρα μοι δος βοηθείας, η θερμή αντίληψις και προστασία μου» !

Σε μία άλλη δύσκολη για το Έθνος περίοδο, μετά την πτώχευση του 1893 και την ήττα του 1897, ο Κωστής Παλαμάς αναλαμβάνει να ανορθώσει το εθνικό φρόνημα και γράφει το επικό ποίημά του «Η Φλογέρα του βασιλιά», αναφερόμενο στη νίκη του Βασιλείου Β” του Μακεδόνος το 1014 επί των Βουλγάρων. Αποκρυσταλλώνοντας τη συνέχεια του Ελληνισμού μέσω του Βυζαντίου και του 1821 ο Παλαμάς υμνεί την Υπέρμαχο Στρατηγό ως εξής:
«Ω Στρατηλάτισσα Κυρά, σ’ εσέ τα νικητήρια, Μακεδονίτισσα, Αθηναία, Πολίτισσα. Η Βλαχέρνα γιομάτη από το θάμα σου. Του Σκύθη ω καταλύτρα… της γης Παρηγορήτρα».

Στις σκληρές ημέρες του 1941 ο ποιητής και αργότερα Νομπελίστας Γιώργος Σεφέρης κατέγραψε την εξής σκηνή (Δοκιμές Α”, σελ. 178): «Θυμάμαι την ημέρα που μάς κήρυξαν τον πόλεμο οι Γερμανοί. Το πλήθος που ζητωκραύγαζε στην οδό Σταδίου, σώπασε ξαφνικά, κι έπειτα άρχισε να τραγουδά με μια βαριά μεγάλη φωνή: «Τη Υπερμάχω Στρατηγώ τα νικητήρια» Αυτό και μόνο. Αλλά αυτό και μόνο ήταν αρκετό για να καταλάβει κανείς πως ο πόλεμος τούτος δεν ήταν σημερινός ούτε χτεσινός. Ήταν ο αιώνιος πόλεμος της Ελλάδας όλων των καιρών για την ανθρώπινη αξία».

Είναι ο ίδιος ποιητής που το 1953 εμπνεύσθηκε από τον  Κύπριο Άγιο Νεόφυτο και έγραψε «για την ψυχή του ανθρώπου, καθισμένη στα γόνατα της Υπερμάχου Στρατηγού, που είχε στα μάτια ψηφιδωτό τον καημό της Ρωμιοσύνης»!
Η προσκύνηση προς την Παναγία εκφράζει τη διαχρονική συνείδηση του Ορθοδόξου Ελληνισμού.
Άρθρο στην εφημερίδα ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ,
Recommended Post Slide Out For Blogger